Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Social ethics --- Political philosophy. Social philosophy --- Ignatieff, Michael --- #A0304A --- 252 Mensenrechten --- 060 Filosofie --- 210 Politicologie --- mensenrechten (rechten van de mens) --- terreur (geweld, terrorisme) --- politieke filosofie --- ethiek (ethische aspecten) --- droits de l'homme --- terreur (violence, terrorisme) --- philosophie politique --- ethique (aspects ethiques)
Choose an application
Natural law --- ethiek --- recht --- Droit de la famille --- Familierecht --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Fundamentele ethiek --- #GGSB: Rechtvaardigheid --- #GGSB: Vrijheid --- 340.12 --- #A9301A --- rechtsfilosofie --- recht (wetgeving, rechtspraak, rechtsbeginselen, juridische aspecten, aansprakelijkheid) --- ethiek (ethische aspecten) --- philosophie du droit --- droit (aspects juridiques, législation, jurisprudence, principes de droit, responsabilité) --- ethique (aspects ethiques) --- C6 --- wetgeving --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Fundamentele ethiek --- Rechtvaardigheid --- Vrijheid
Choose an application
2003
Ethics, Modern --- Social ethics. --- maatschappijleer --- ethiek --- deontologie --- Philosophy and psychology of culture --- General ethics --- Social ethics --- ethiek (ethische aspecten) --- media --- moraal --- samenleving --- technologie --- #SBIB:17H20 --- #SBIB:17H22 --- 061 Ethische problemen --- Ethics --- Social problems --- Sociology --- ethique (aspects ethiques) --- Sociale wijsbegeerte: algemeen --- Sociale wijsbegeerte: samenleving --- Ethiek --- Media --- Technologie --- Samenleving --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Slechts 3 landen (België, Nederland en Zwitserland) hebben een euthanasiewet. Voor de Belgische euthanasiewet is de patiënt een meerderjarige of een ontvoogde minderjarige die handelingsbekwaam en bewust is op het ogenblik van zijn of haar verzoek. Voor levensbeëindiging bij pasgeborenen, kinderen en jongeren is er geen wettelijke regulering.12 experts gingen in discussie met elkaar en met een zeer divers publiek van artsen, juristen, filosofen, studenten en ouders. Ze stelden samen vast dat een kind vandaag eigenlijk zowat alles mag ... behalve beslissen over het eigen leven. Ze debatteerden over de wenselijkheid van een aanpassing van de euthanasiewet, dachten na over de morele aansprakelijkheid, de rol van ouders, artsen, verpleegkundigen, vrienden, familie en kennissen bij de besluitvorming omtrent het levenseinde van een jonge patiënt. Ze behandelden samen nog zo vele andere aspecten van het delicate thema van kinderen, hun lijden en het levenseinde.Masterstudenten in de Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen maakten een samenvatting van de reeks lezingen en de daaropvolgende discussies, en presenteerden hun bevindingen aan een panel van nog eens vijf deskundigen. Opnieuw werd het publiek betrokken bij de gedachtewisselingen.De vragen en antwoorden in dit boek zijn het resultaat van een transdisciplinair project, gehouden aan de Vrije Universiteit Brussel, georganiseerd door de Vakgroep Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen gedurende vijf opeenvolgende weken.In Een zijden draadje vindt u de laatste wetenschappelijke bevindingen van specialisten van diverse universiteiten, met diverse levensbeschouwingen, in diverse disciplines (P. De Coninck, E. De Groot, L. Deliens, M. Deneyer, Y. Denier, W. Distelmans, C. Gastmans, G. Pousset & Y. Vandenplas). Dit werd becommentarieerd door ethici (J. Stuy & A. Rigo) en geïnterpreteerd door studenten (N. De Pooter, G. Van Assche, T. Vanermen). Een zijden draadje werd samengesteld door G. Cornelis.
Kinderen en dood --- Euthanasie --- euthanasie --- 189 Kinderrechten en gezondheidszorg --- levenseinde (einde van het leven, levenseindebeslissing) --- minderjarigen --- kinderen --- pasgeborene (zuigeling, neonatus, pasgeboren kind) --- ethiek (ethische aspecten) --- Levenseinde --- Ethiek in de hulpverlening (hulpverleningsethiek) --- 605.7 --- palliatieve zorg --- fin de vie (décision de fin de vie) --- mineurs --- enfants --- nouveau-né --- ethique (aspects ethiques) --- Kinderen --- Stervensbegeleiding --- Jeugd --- kindersterfte --- Philosophical anthropology --- dood --- palliatieve zorgen --- Professional ethics. Deontology --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- verantwoordelijkheid --- jeugd --- Provincie West-Vlaanderen --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Een verhelderend gesprek over de mogelijkheden van de vruchtbaarheidsgeneeskunde. Begrippen als IVF, ICSI, eiceldonatie of embryoreductie worden in klare taal uitgelegd. Prof. Devroey analyseert de voor- en nadelen, de baten en kosten, de kansen en tegenslagen die men mag verwachten bij een medisch geassisteerde zwangerschap. De medische theorie wordt verduidelijkt met aangrijpende getuigenissen van mannen en vrouwen.Dit boek is een praktisch naslagwerk voor mensen met vragen. Feiten en meningen over de medische behandeling van onvruchtbaarheid.
Bevruchtingstechnieken --- Grossesse --- Techniques de fécondation --- Zwangerschap --- Vruchtbaarheidsproblemen --- 618.179 --- #GBIB:CBMER --- #A0410A --- 061 Ethische problemen --- ethiek --- vruchtbaarheid --- zwangerschap --- ethiek (ethische aspecten) --- vruchtbaarheid (fertiliteit, onvruchtbaarheid, steriliteit) --- Embryo/Foetus --- Genetische manipulatie --- Medische ethiek --- Voortplanting --- draagmoederschap --- eiceldonatie --- fertiliteit --- geslachtskeuze --- in vitro fertilisatie --- 615.56 --- 612.63 --- Bevruchting --- Fertiliteit (vrouw) --- In vitro fertilisatie (proefbuisbaby) --- Kunstmatige inseminatie --- ICSI --- IVF --- erfelijkheidsleer --- kinderwens --- kunstmatige inseminatie --- sperma --- Fertility in the female --- ethique (aspects éthiques) --- fertilité (infertilité, sterilité) --- grossesse --- Embryon/Foetus --- Manipulations génétiques --- Ethique médicale --- Procréation/Reproduction --- 618.179 Fertility in the female --- IVF (in vitrofertilisatie) --- Gynaecology. Obstetrics --- ICSI (Intra Cytoplasmatische Sperma Injectie) --- Fertiliteit --- Provincie West-Vlaanderen --- Interviews --- Artificial insemination --- Prenatal diagnostics --- In vitro fertilisation --- Reproduction --- Reproductive technology --- Fertility --- Book --- Surrogate mothers
Choose an application
Sinds het begin van de jaren '80 wordt de gezondheidsethiek gedomineerd door de principebenadering welke zijn theoretisch fundament vindt in de vier opeenvolgende edities van de Principles of Biomedical Ethics van de Amerikaanse bio-ethici Tom Beauchamp en James Childress. Centraal in deze benadering staan vier clusters van principes die ten grondslag liggen aan medische beslissingen: respect voor autonomie, weldoen, niet-schaden en rechtvaardigheid. In het verlengde van de principebenadering wordt in de klinische praktijk een drievoudige methodiek gehanteerd die sturing moet geven aan het medisch beslissingsproces. Deze methodiek schrijft drie stappen voor: explicitering, analyse en afweging. In een eerste stap moet de ethische dimensie van een medisch probleem worden geëxpliciteerd. Daarna volgt de analyse van het probleem in termen van de vier principes en in een derde stap worden deze principes dan tegenover elkaar afgewogen. Zowel in de V.S. als op het Europese continent leeft er heel wat onvrede over de principebenadering en het `stappenplan'. Deze worden de ene keer bestempeld als te procedureel en te sterk autonomiegericht en de andere keer als te weinig verankerd in een omvattende visie op zorg of te arbitrair. Vanuit verschillende hoeken worden dan ook alternatieve gezondheidsethische benaderingen geformuleerd. Met Ethiek in de kliniek brengt Guy Widdershoven op een heldere en toegankelijke manier een aantal van deze alternatieven in kaart. (1) In de fenomenologische benadering staat het vermogen van de mens om betekenis te geven aan zijn gesitueerdheid voorop. In tegenstelling tot de principebenadering die werkt met het negatieve vrijheidsbegrip, staat hier autonomie als positieve vrijheid centraal. Hierdoor wordt de relatie tussen patiënt en hulpverlener gewijzigd: interventies van hulpverleners dienen te kaderen in het proces van betekenisgeving. (2) De narratieve ethiek gaat ervan uit dat mensen eenheid in hun leven brengen door narrativiteit. Het opbouwen van de persoonlijke identiteit is geen kwestie van bewuste afwegingen maar gebeurt veeleer in de vorm van verhalen. Hulpverleners moeten in dit narratieve proces stappen waarin niet reflectie maar doorleefde betrokkenheid centraal staat. Artsen, verpleegkundigen, verzorgenden en familieleden moeten betrokken zijn op de verhalen van patiënten door te luisteren en ze, desgevallend, mee helpen vorm te geven. Het is deze narratieve structuur die moet bijdragen tot het bereiken van het goede. Vanuit een narratief perspectief wordt, net zoals in de fenomenologische benadering, de autonomie van de patiënt dan ook begrepen als positieve vrijheid. (3) De hermeneutiek beschouwt medische besluitvorming vanuit een dialogaal perspectief. Hierbij gaat men uit van de morele ervaring van de betrokkenen. De impliciete waardenoriëntaties die meespelen bij eenieder die in het zorgproces betrokken is, dienen te worden verhelderd en met elkaar te worden geconfronteerd. Ethische beslissingen krijgen met andere woorden vorm doorheen een kritische dialoog met de praktijk. (4) Het dialogaal model is nog prominenter aanwezig in de discoursethiek. Alleen normen die het resultaat zijn van een vrije discussie tussen alle betrokkenen kunnen hier aanspraak maken op geldigheid. Deze benadering vereist van de hulpverlener een actieve en communicatieve opstelling ten opzichte van alle betrokken partijen. Voorts onderstreept ze ook het belang van de werking van ethische commissies die, via een overlegproces met alle betrokkenen, komen tot nieuwe perspectieven op ethische kwesties. (5) In de zorgethiek tenslotte, wordt uitgegaan van praktische betrokkenheid en engagement. In plaats van autonomie als negatieve vrijheid te bepalen, hanteert men een mensbeeld dat gebaseerd is op intersubjectieve verbondenheid. Hierbij staan niet de rechten en plichten maar wel de ervaring van zorgzaamheid centraal. Van de hulpverlener wordt dan ook in de eerste plaats aandacht en responsiviteit verwacht. Terwijl we de principebenadering kunnen karakteriseren als individualistisch, rationeel en principieel, toont Widdershoven met deze vijf alternatieven ons een andersoortige ethiek die veel meer intersubjectief, deliberatief en praktisch is. Doordat ze expliciet maken wat elders impliciet blijft, overlappen de verschillende alternatieve gezondheidsethische benaderingen elkaar. In onderlinge combinatie zijn ze dan ook een mogelijke aanzet voor een stevig filosofisch gefundeerd alternatief voor het paradigma van de principebenadering. Dit is dan ook één van de belangrijkste kwaliteiten van Ethiek in de kliniek. Door het boek daarnaast rijk te stofferen met praktische voorbeelden, erkent de auteur bovendien dat gezondheidsethische problemen niet in algemene termen kunnen worden opgelost maar dat zinvolle antwoorden steeds een sterke betrokkenheid bij de alledaagse praktijk van de gezondheidszorg vereisen.
WB 60 Bioethics. Clinical ethics. Clinical ethics committees --- 174.2 --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Moraaltheologie (algemeen) --- 351.77 --- 061 Ethische problemen --- 670 Gezondheid --- Medische ethiek --- 603.1 --- communicatie --- ethiek --- euthanasie --- geestelijke gezondheid --- geneeskunde --- gezondheidszorg --- intimiteit --- medische ethiek --- medische technologie --- orgaandonor --- psychogeriatrie --- sterven --- 614.25 --- Bioethiek --- Moraal (ethiek) --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Ethique médicale --- arts-patiëntrelatie --- ethiek (ethische aspecten) --- Concerns, rights, duties of doctors --- relation médecin-patient --- ethique (aspects ethiques) --- Medical law --- Professional ethics. Deontology --- Moraaltheologie (algemeen)
Choose an application
Het experiment met de transgene stier 'Herman' heeft veel stof doen opwaaien. Naar aanleiding van 'Herman' is een uitgebreid maatschappelijk debat gevoerd over biotechnologie bij dieren. Het maatschappelijk debat over de dierlijke biotechnologie is niet beperkt gebleven tot enkele opvallende experimenten, maar heeft geleid tot een wettelijke plicht om biotechnologische handelingen bij dieren aan een ethische toets te onderwerpen. Sinds 1 april 1997 is het verboden om zonder vergunning direct in te grijpen in het erfelijk materiaal van dieren. Om zo'n vergunning te krijgen moet biotechnologisch onderzoek aan twee voorwaarden voldoen: het mag geen onaanvaardbare gevolgen voor de gezondheid en het welzijn van de betrokken dieren hebben en er mogen geen (doorslaggevende) ethische bezwaren tegen de biotechnologische handelingen zijn. Een onafhankelijke commissie van deskundigen zal elke vergunningaanvraag op deze twee voorwaarden toetsen en in het openbaar over vergunningsverlening adviseren aan de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Die beslist dan over de vergunning. In dit boek wordt een ethische analyse gegeven van het politieke en morele debat. De auteur reconstrueert eerst het beleidsproces dat tot de 'ethische toets' geleid heeft om vervolgens dit beleid vanuit de ethische theorie te analyseren. De volgende vragen stelt hij daarbij centraal: Is biotechnologie bij dieren moreel problematisch? Is het 'biotechnologie bij dieren'-beleid gerechtvaardigd? Kan dit beleid behulpzaam zijn bij de ontwikkeling van een publieke moraal in onze pluralistische samenleving?
Biotechnology --- General ethics --- Animal husbandry --- Animal genetic engineering --- Animals--Genetic engineering --- Animaux--Génie génétique --- Bio-ethiek --- Bioethics --- Biology--Moral and ethical aspects --- Biomedical ethics --- Bioéthique --- Dieren--Genetische engineering --- Dierlijke genetische engineering --- Ethiek in biologie --- Ethique en biologie --- Genetische engineering [Dierlijke ] --- Génie génétique animal --- Life sciences ethics --- Life sciences--Moral and ethical aspects --- biotechnologie --- biomedisch, medisch-wetenschappelijk onderzoek --- ethiek (ethische aspecten) --- beleid (politieke aspecten) --- recht (wetgeving, rechtspraak, rechtsbeginselen, juridische aspecten, aansprakelijkheid) --- Animal biotechnology --- -170 ethiek --- 636 landbouwhuisdieren --- 636.045 huisdieren --- 66.098 biotechnologie --- #A9801A --- 573.9 --- 633 --- 634 --- ethiek --- 179.3 --- Bioethiek --- Biotechnologie --- Dierenbescherming --- Genetische manipulatie --- Moraal (ethiek) --- Biotechnologie en ethiek --- Animals --- Domestic animals --- Livestock --- Livestock biotechnology --- Agricultural biotechnology --- recherche biomédicale --- ethique (aspects ethiques) --- politique (aspects politiques) --- droit (aspects juridiques, législation, jurisprudence, principes de droit, responsabilité) --- Moral and ethical aspects --- Moral and ethical aspects. --- Animal experimentation --- 170 ethiek
Choose an application
Ethische reflectie is altijd reflectie op een bepaald soort activiteit zoals verzorgen, opvoeden, zaken doen, besturen, genezen, of leiding geven. De aard van de praktijk (zorgverlening, onderwijs, bedrijfsleven, openbaar bestuur, geneeskunde, management) is mede bepalend voor de vraag welke waarden moeten worden gerealiseerd. De hier gebundelde artikelen gaan alle over een specifieke praktijk, namelijk de zorgverlening aan mensen met een verstandelijke handicap. Aan de hand van allerlei concrete thema's - sociale integratie, professionalisering, communicatie, kwaliteit van bestaan - argumenteert de auteur voor een benadering die recht doet aan het eigene van mensen met een verstandelijk handicap. Zo is de integratie in de samenleving van verstandelijk gehandicapten een groot goed, maar niet als ze daarin aan verwachtingen moeten voldoen die hun mogelijkheden overstijgen. En professionalisering in de zorg- en hulpverlening is van belang, maar niet als het afstandelijkheid ten opzichte van de cliënt betekent.
Professional ethics. Deontology --- Social policy and particular groups --- People with disabilities --- -handicap --- ethiek (ethische aspecten) --- zorg (zorgverstrekking, zorgverlening) --- geestelijke gezondheid (geestelijke gezondheidszorg, geestesziekte) --- mentaal gehandicapten --- #GGSB: Sociale Ethiek --- 061 Ethische problemen --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- communicatie --- ethiek --- mensen met een mentale beperking --- 603.1 --- geestelijke gezondheid --- gehandicapten --- geneeskunde --- gezondheidszorg --- integratie --- maatschappelijk werk --- medische ethiek --- Cripples --- Disabled --- Disabled people --- Disabled persons --- Handicapped --- Handicapped people --- Individuals with disabilities --- People with physical disabilities --- Persons with disabilities --- Physically challenged people --- Physically disabled people --- Physically handicapped --- Persons --- Disabilities --- Sociology of disability --- Care --- -Moral and ethical aspects --- handicap --- ethique (aspects ethiques) --- soins (prestation de soins) --- santé mentale (soins de santé mentale, maladie mentale) --- handicapés mentaux --- Medische ethiek --- Biomedical Ethics. --- Moral and ethical aspects. --- Care&delete& --- Moral and ethical aspects --- Sociale Ethiek
Choose an application
Een interdisciplinaire groep wetenschappers onderzocht de voorbije jaren het levensbeëindigend handelen in de medische praktijk. De resultaten werden in het gereputeerde medische tijdschrift "The Lancet" gepubliceerd. Dit boek bundelt een aantal reacties op het onderzoek: methodologische commentaren, ethische bevindingen en algemene reacties kaderend in het Vlaamse euthanasiedebat. Een interressante toets bij een actueel maatschappelijk probleem. (Bron: website academiapress.be)
Pharmacology. Therapy --- Professional ethics. Deontology --- 061 Ethische problemen --- 603.1 --- euthanasie (gez) --- levenseinde (ler) --- Palliatieve zorg --- Ethiek --- euthanasie --- stervensbegeleiding --- palliatieve zorgen --- Vlaanderen --- arts --- zelfbeschikking --- (zie ook: terminale zorgen) --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen) --- 493.8 --- 179.7 --- History of medicine --- Hulpwetenschappen --- Medicine and ethics --- Belgium --- Flanders --- sociologie --- Medicine and ethics. --- Flanders. --- sociologie. --- levenseinde (einde van het leven, levenseindebeslissing) --- euthanasie (hulp bij zelfdoding) --- palliatieve zorg, (terminale, continue) sedatie, pijnbestrijding met levensverkortend effect, stervensbegeleiding --- autonomie van de patiënt --- arts-patiëntrelatie --- ethiek (ethische aspecten) --- België --- Nederland --- Australië --- fin de vie (décision de fin de vie) --- euthanasie (suicide assistée) --- soins palliatifs, lutte contre la douleur ayant pour effet d'abréger la vie, sédation palliative (terminale, continue), accompagnement de fin de vie --- autonomie du patient --- relation médecin-patient --- autodétermination --- ethique (aspects ethiques) --- Belgique --- Flandre --- Pays-Bas --- Australy --- Suicide, Assisted --- Ethics, Medical --- Right to Die --- legislation & jurisprudence --- Sociologie. --- wetenschappelijk onderzoek --- recherche scientifique --- Suicide, Assisted - legislation & jurisprudence --- Right to Die - legislation & jurisprudence
Choose an application
Quelles sont les limites de la science, et des médecins, face au droit ?De quels moyens disposons-nous contre les risques de pandémie ? Sont-ils compatibles avec nos libertés individuelles ? Le droit médical est-il un ennemi ou un allié du médecin ? La science possède-t-elle tous les pouvoirs et tout ce qui est techniquement réalisable est-il autorisé et licite ? Comment l’expérimentation médicale, les procréations médicalement assistées et le clonage sont-ils perçus par les juristes, le corps médical et les religieux ? Quels sont les droits des patients mineurs d'âge ? La quarantaine humaine, thème d'une brûlante actualité face au risque de pandémie que constitue notamment la grippe aviaire, fait également l'objet d'une étude fouillée.Les auteurs du présent ouvrage, spécialistes renommés, donnent un éclairage actuel, pluridisciplinaire et comparé sur ces différentes questions qui relèvent à la fois du droit, de la science et de l’éthique. L’ouvrage rassemble les actes du colloque « Le droit face à la médecine : garde fou ou trouble fête ? » organisé le 19 octobre 2006 par l’European Women Lawyers Association (EWLA). L’ouvrage est complété par des annexes reprenant les principaux textes en matière d’éthique médicale.
Medical law --- Professional ethics. Deontology --- Medical laws and legislation --- Medical ethics --- Bioethics --- Legislation, Medical --- Belgium --- Médecine --- Ethique médicale --- Droit --- bio-ethiek (medische, biomedische ethiek, bio-ethische aspecten) --- recht (wetgeving, rechtspraak, rechtsbeginselen, juridische aspecten, aansprakelijkheid) --- België --- Wet van 7 mei 2004 inzake experimenten op de menselijke persoon --- experiment, experimenteel onderzoek (mensen) --- ethiek (ethische aspecten) --- bioéthique (éthique médicale, biomédicale, aspects bioéthiques) --- droit (aspects juridiques, législation, jurisprudence, principes de droit, responsabilité) --- Belgique --- Loi du 7 mai 2004 relative aux expérimentations sur la personne humaine --- expérimentation sur la personne humaine (chez l'humain) --- ethique (aspects éthiques) --- Médecine --- Ethique médicale --- Legislation, Medical. --- Bioethics. --- Legislation, Medical - Belgium --- Droit de la santé --- Médecins --- Droits du patient --- Bioéthique --- Biotechnologies --- Procréation artificielle --- Cellules souches --- Clonage --- Ethics, Medical --- Biomedical Research --- ethics
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|